موسیقی پارس: عاشیق سلجوق شهبازی از هنرمندان بنام و مشهور موسیقی عاشیقی آذربایجان است، وی سال ۱۳۴۱ در روستای آغجه قیشلاق شهرستان میانه متولد شده و خالق، شاعر، آهنگساز و نوازنده ماهر موسیقی عاشیقی است و خانه ایران عاشیقلاری را بنیان نهاده است که اکنون ۳ هزار عضو دارد، وی هشت کتاب تخصصی  و مجموعه شعر در زمینه موسیقی دارد.

نام عاشیق سلجوق شهبازی به‌ عنوان «گنجینه زنده بشری در موسیقی ایرانی» در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) ثبت شده است. شهبازی سرپرست گروه موسیقی آذری در «ایران عزیز»؛ جشنواره وحدت اقوام ایرانی است.

وی درباره حضور در این جشنواره و تاریخچه موسیقی عاشیقی در ایران به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: موسیقی عاشیق در ایران تاریخچه ۷۵۰۰ ساله دارد و این را می‌توان از روی تاریخ و نقش آن بر روی کتیبه‌ها متوجه شد و در ایران  این موسیقی بعد از انقلاب رشد بیشتری کرده است.

شهبازی افزود: موسیقی عاشیق آذری با موسیقی عاشیق آذربایجان باکو تفاوتی ندارد اما هنرمندان ما در این رشته بسیار بیشتر و فعال‌تر هستند.

وی بیان کرد: در جشنواره «ایران عزیز»، گروه فولکلور خانه عاشیقای ایرانی با مشارکت واحد موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور پیدا کرد و قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.

این آهنگساز و نوازنده ساز قوپوز درباره برگزاری جشنواره‌هایی با حضور اقوام کشور گفت: جامعه امروز ما به نشاط نیاز دارد و روحیه مردم با موسیقی سازگار است، اینگونه جشنواره‌ها هر چه بیشتر باشند بهتر است. برگزاری جشنواره‌هایی با موسیقی اقوام مختلف ایرانی باعث پیوند و وحدت میان این اقوام می‌شود و علاقه‌مندان با تماشای این اجراها با فرهنگ، سنت و موسیقی نواحی مختلف ایران آشنا می‌شوند.

 

شهبازی افزود: این جشنواره‌ها معمولا فقط به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند که بهتر است در تمامی ایام سال برگزار شوند و ظرفیت آن را دارد که همیشگی باشد و هنرمندان ما نیز از آن استقبال می‌کنند.

وی درباره پیوند میان موسیقی و وحدت بین اقوام بیان کرد: عاشیق در آذربایجان اصطلاح است؛ این نوع موسیقی در آذربایجان‌های غربی و شرقی، زنجان، قزوین، همدان و… وجود دارد و همین امر و موسیقی مشترک در بین این قوم‌ها سبب ایجاد وحدت می‌شود.

آهنگساز و نوازنده موسیقی عاشیقی اظهارداشت: همچنین در گروه موسیقی آذری در جشنواره «ایران عزیز»، هنرمندانی از شهرهایی همچون اردبیل، تبریز، زنجان عضو هستند که هنرنمایی کردند و با استقبال قابل توجه مردم هم مواجه شدند.

به گزارش ایرنا، جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت از روز چهارشنبه (۲۰ مهرماه) با برنامه‌های متنوع به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) واقع در انتهای بزرگراه همت غرب آغاز به کار کرد و تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ میزبان شهروندان است.

اقوام لر، کرد، آذری، بلوچ، ترکمن، گیلکی، مازنی، عرب، بختیاری، قشقایی و خطه جنوبی کشور در جشنواره حضور خواهند داشت که با توجه به پراکندگی اقوام ایرانی در سطح کشور، به نوعی همه استان‌های ایران در جشنواره «ایران عزیز» حاضر هستند و هر یک از روزهای جشنواره به یکی از اقوام ایرانی اختصاص خواهد داشت. نخستین روز جشنواره «ایران عزیز» به قومیت عرب اختصاص داشت و دومین روز آن میزبان آذری‌ها بود.

بخش استیج جشنواره «ایران عزیز» از ساعت ۱۸ تا ۲۲ با اجرای برنامه‌های متنوع میزبان مخاطبان کودک و بزرگسال است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای موسیقی اقوام، نمایش مستند کوتاه، برگزاری مسابقه برای حاضران، برنامه ویژه کودکان و… اشاره کرد. همچنین هر روز تعدادی از هنرمندان و خوانندگان مطرح کشور با حضور در جشنواره به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

در بخش میدانی نیز ۳۵۰ غرفه پیش‌بینی شده که محصولات فرهنگی و صنایع دستی، محصولات غذایی، پوشاک و به طور کلی آداب و رسوم اقوام گوناگون در آن به نمایش درمی‌آید و عرضه می‌شود و تلاش شده بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات در اختیار شهروندان قرار گیرد. این غرفه‌ها هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ فعال خواهند بود و در مقابل برخی از آنها گروه‌های موسیقی اقوام به اجرای برنامه می‌پردازند.

منبع : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید