موسیقی پارس: امیر تاجیک در گفتگو با رادیو صبا خطاب به مسئولین از مشکلات موسیقی کشور گفت.

«صباهنگ» عنوان برنامه موسیقی محوری این شبکه است که با بخش‌های مختلف «موسیقی فیلم، آشنایی با بزرگان موسیقی، گزارش، پخش ترانه و گفتگو با مهمان ویژه » تقدیم مخاطبان می‌شود.

این برنامه روز دوشنبه 13 تیر میزبان امیر تاجیک خواننده خوب کشورمان شد و با وی درباره وضعیت موسیقی کشور گفتگو کرد.

امیر تاجیک در ابتدایی گفتگو خبر از انتشار کارهای جدیدش در ماه‌های آینده داد و خطاب به مسئولین گفت: مسئولین باید نگاه مثبت به موسیقی حرفه‌ای داشته باشند، تا بتوانیم به آن دوران طلایی موسیقی برگردیم .زمانی که  در آن خوانندگانی معرفی شدند  که هنر خوانندگی، سواد موسیقی، توانایی درک مخاطب،شناخت از ادبیات غنی فارسی داشتند، بسیاری از کسانی که امروزه به‌عنوان خواننده روی صحنه‌ها حاضر می‌شوند فقط ذوقش دیده شدن دارند تا اینکه بخواهند به‌عنوان هنرمند کاری ارائه کند.

وی افزود: مسئولین باید  توجه بیشتری داشته باشند، انگار ممیزی‌های فرهنگ و ارشاد کنار رفته است وقتی مخاطب شما ۸۰ میلیون ایرانی است باید یک هنرمند و خواننده روی صحنه حاضر شود.

تاجیک درباره وضعیت فعلی موسیقی توضیح داد، من امروز ناراحت موسیقی و ادبیات کشورم هستم، خیلی چیزها سر جای خودش قرار نگرفته، متأسفانه الگوی خوبی برای موسیقی کشورمان نداریم و اکثر کارهایی که ارائه می‌شود کپی‌برداری از کارهای خارجی است. خروجی کنسرت‌های ما آهنگ‌های ترکی غربی و یونانی است و آهنگسازهای غنی  ما به خاطر بی‌توجهی مسئولین کنار گذاشته‌شده‌اند و این ضربه بدی به موسیقی خواهد زد. من این مسئله را بارها در جلسات مختلف در صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد به گوش مسئولین رساندم که باید این مشکلات ریشه‌یابی شود چون موسیقی یک ابزار غنی در فرهنگ است که می‌توان از آن  به بهترین شکل در فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

خواننده خوب کشورمان درباره تأثیر فضای مجازی روی موسیقی گفت: فضای مجازی برای موسیقی هم خوبی‌ها داشته و هم بدی‌ها. خوبی‌های آن این است که کاری که شما منتشر می‌کنید در کمترین زمان و به‌راحتی به دست مخاطب می‌رسد و بازخورد کار را دریافت می‌کنید ولی بدهای آن از اسمش مشخص است«مجازی» یعنی گاهی همین مجازی بود باعث می‌شود مخاطب به‌اشتباه بیافتد، زمانی که به‌راحتی می‌توان در صفحات فضای مجازی دنبال کننده‌های کاذب ایجاد کرد پس شوق و شور کاذب و درنهایت طرفدار کاذب هم ایجاد می‌شود. و به‌راحتی آمار سازی دروغ.                                                                                                                                                امیر تاجیک در مقایسه قراردادهای موسیقی امروز و گذشته توضیح داد، درگذشته خواننده موظف بود سر زمان مشخص‌شده کار را در استودیو به بهترین شکل ارائه کند چون مثل الان امکان ویرایش وجود نداشت و یک ترانه تقریباً کامل در استودیو خوانده می‌شد وی در ادامه درباره قراردادهای استعمار گونه در عرصه موسیقی گفت: من هم در مورد این قراردادها شنیدم و این نوع قراردادها همه به خاطر این بسته می‌شود که هدف خواننده فقط دیده شدن است و به این امید حاضر می‌شود که این قراردادها را امضا کند.             تاجیک در ادامه درباره وضعیت پوششی و اجرای کنسرت‌ها  گفت: متأسفانه الگوها تغییر کرده است، وقتی به یک کنسرت می‌روید شما توقع دارید یک خواننده و هنرمند جلوی شما به بهترین شکل ظاهر شود، امروز خواننده‌ها الگوهای مهمی در جامعه هستند یک خواننده باید در طرز لباس پوشیدن هم به مخاطب احترام بگذارد،من بارها این نکته را هم به مسؤولین در جلسات مختلف یادآور شده‌ام  ولی متأسفانه زمانی که پول به‌عنوان یک مرجع مطرح باشد بسیاری از چیزها نادیده گرفته می‌شود.

مجری برنامه از امیر تاجیک درباره کم‌کار شدن هم‌دوره‌ای‌های  هنرمندش پرسید و در جواب شنید به نظر من شاید کم‌کاری آن‌ها نشانه اعتراض است  یا اینکه این فضای موسیقی را در شان خود نمی‌دانند که در آن حاضر شود من هم امروزه به عشق و تشویق مردم کار می‌کنم درصورتی‌که مسئولین باید از ما بخواهند که درصحنه حاضر باشیم.

برنامه «صباهنگ» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ با اجرای فریبا باقری و تهیه‌کنندگی سیامک احمدی پور تقدیم مخاطبان می‌شود علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت رادیو صبا و بخش بگو مگو شنونده این گفتگو باشند.

دیدگاهتان را بنویسید