موسیقی پارس: یکی از نوازندگان موسیقی نواحی ایران از تولید یک ساز جدید الکترونیک به نام «لیانیک» با هدف رشد آموزش نوازندگی در حوزه موسیقی اقوام ایران خبر داد.

محسن شریفیان نوازنده موسیقی نواحی بوشهر و پژوهشگر از تولید الکتروسازی نوین با عنوان «لیانیک جدید» خبر داد.

این پژوهشگر موسیقیایی، گروه اجرایی«لیانیک» را به عنوان یکی از پیشگامان «الکترونواحی» توصیف و از این فرآیند به عنوان‌ آغازگر مسیر پویایی و رشد برای آموزش و نوازندگی در بخش موسیقی نواحی ایران یادکرد و گفت: «لیانیک»، نسخه‌ای بومی از سازی مشابه است که در اروپا برای هنرجویان و اهالی موسیقی، امکان تمرین را فراهم می‌آورد. البته پیش‌بینی می‌شود لیانیک جدید با تغییر در ساختار و ویژگی‌های فنی به‌زودی به تولید انبوه برسد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با کسب مهارت در بالابردن کیفیت تولید انواع نواها و سازها، موجبات رشد و اعتلای صنعت موسیقی در حوزه ساخت و ترویج سازهای نواحی ایران و آموزش موسیقی به صورت علمی و عملی با هزینه مطلوب و قابل قبول برای اقشار مختلف جامعه میسر شود.

شریفیان با اشاره به این نکته که فعالیت‌های این گروه بدون حمایت دولتی، اسپانسر یا تامین‌کننده مالی انجام گرفته است، توضیح داد: اگر دست‌اندرکاران و مسؤولان وزارت ارشاد و وزارت صمت از این حرکت فرهنگی حمایت کنند، ضمن ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان متخصص در جای‌جای کشور، گام بلندی در راستای بالندگی موسیقی نواحی و اقوام در ایران برداشته می‌شود.

 حمیدرضا خویشاوند، مسؤول بخش فنی پروژه هم دارابودن باتری شارژی لیتیومی با شارژر یو اس بی C، ولوم دیجیتالی، تایمر خاموشی اتوماتیک، تغییر گام، تغییر کوک و نمایشگر تنظیمات دستگاه را از ویژگی‌های ساز جدید لیانیک بر شمرد.

اولین نسخه نی‌انبان الکترونیک ایرانی به نام «لیانیک» در سی‌ام دی ۱۳۹۹ به همت محسن شریفیان از نوازندگان و آهنگسازان شناخته شده موسیقی نواحی ایران در یکی از کافه های شهر بوشهر رونمایی شد و طی این ۲ سال نیز در حال ارتقا بود.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید