علی رهبری (آهنگساز و رهبر ارکستر بین‌المللی) طی نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ از او درخواست کرد ۴۰ نوازنده ارکستر سمفونیک تهران را به محل کارشان بازگردانند و تاکید کرد:‌ آنچه این روزها به صورت زشت و زننده‌ای در ارکستر سمفونیک تهران رخ می‌دهد، کاملاً خلاف آن چیزی است که در جهان می‌گذرد و برخلاف قوانین جاری ایران نیز هست.

به گزارش خانه موسیقی ایران، علی رهبری در این نامه نوشته است:

با احترام، همانطور که احتمالا اطلاع دارید بنده ۶ بار در کشورهای مختلف دنیا مدیر هنری بوده‌ام و با بیش از ۱۲۰ ارکستر در تمام قاره‌های جهان کار کرده‌ام. بویژه حدود ۳۰ سال با ۶ ارکستر  از ۲۲ ارکستر دولتی کشور همسایه‌مان ترکیه مشغول به کار بوده‌ام.

این امر را بدین جهت خدمتتان عرض کردم تا نشان دهم که بنده عمری را در تمام جهان به این حرفه مشغول بوده‌ام و از تمام قوانین و زیر و بم‌های این شغل آگاهی کامل دارم.

همان‌طور که در اکثر مشاغل، قوانین و اصولی برای استخدام و اخراج کارمندان و شاغلین وجود دارد، در تمام ارکسترهای جهان نیز بدون استثناء قوانین و روالی نوشته شده و غیر مکتوب وجود دارد که اگر رعایت نشود، بسیار بسیار مضر و مخرب خواهد بود؛ هم برای خود ارکستر و هم برای معیشت و زندگی نوازندگان ارکسترها.

مهمترین روال کاری معمول این است که موزیسینی که بعد از امتحان ورودی وارد ارکستر می‌شود طبق قرار یک سال و حداکثر دو سال به عنوان دوره آزمایشی کار کند که بعد از اتمام این دوره اگر شایستگی‌اش مورد قبول مدیر هنری ارکستر و  نمایندگان ارکستر قرار گیرد، می‌تواند مانند تمام کارمندان و شاغلین جهان تا وقتی که اقدامی خلاف قوانین جاری کشور انجام ندهد، در شغل خود باقی بماند و نمی‌توان او را اخراج کرد.

جناب وزیر! دستور بفرمایید که این ۴۰ نفر به محل کارشان برگردند تا همراه با دیگر نوازنده‌هایی که هم اکنون دوره آزمایشی خود را می‌گذرانند، یک ارکستر سمفونیک متوسط ۸۰ نفره داشته باشیم، گرچه اکثر ارکسترهای سمفونیک شهرهای بزرگ جهان بیش از یک‌صد نفر نوازنده دارنداین امر، در جهت تأمین امنیت شغلی و زندگی شهروندان و آسایش فکری آنان وضع شده تا فرد شاغل با خیال راحت و اطمینان به حرفه‌اش بپردازد. اما آنچه این روزها به صورت زشت و زننده‌ای در ارکستر سمفونیک تهران رخ می‌دهد کاملاً خلاف آن چیزی است که در جهان می‌گذرد و برخلاف قوانین جاری ایران هم هست.

جناب آقای وزیر، به عقیده بنده از نظر حرفه‌ای، مشکلات اساسی هنری دو ارکستر دولتی ما به هیچ وجه ناشی از نوازندگان نیست. به دلیل اینکه اگر از سال‌ها پیش آزمون و امتحان ورودی، برای رهبران این ارکستر در نظر گرفته شده بود و سختگیری بیشتری به عمل آمده بود، قطعا ما هم مانند اکثر ارکسترهای جهان این گرفتاری‌ها را نداشتیم.

به هر حال این نوازندگانی که اکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، اکثرشان با بودجه و هزینه وزارت فرهنگ و ارشاد تحصیل کرده‌اند و چندین بار امتحان ورودی داده‌اند. حتی ۱۰ سال پیش نزد بنده و یک استاد و رهبر مشهور اروپایی امتحان داده‌اند و سال‌های سال است که کارشان را به خوبی انجام می‌دهند.

به این ترتیب نه تنها هیچ لزومی برای امتحان مجدد وجود ندارد، بلکه هیچ دلیل حرفه‌ای و از آن بالاتر انسانی موجهی هم برای این کار نمی‌توان یافت. لذا، از جنابعالی خواهشمندم دستور بفرمایید که این ۴۰ نفر به محل کارشان برگردند تا همراه با دیگر نوازنده‌هایی که هم اکنون دوره آزمایشی خود را می‌گذرانند، یک ارکستر سمفونیک متوسط ۸۰ نفره داشته باشیم، گرچه اکثر ارکسترهای سمفونیک شهرهای بزرگ جهان بیش از یک‌صد نفر نوازنده دارند.

با تشکر، علی رهبری

دیدگاهتان را بنویسید