موسیقی پارس: علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ایرانی روز جمعه (۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲)، کنسرت افتتاحیه شهر استانبول ترکیه را همراه با ارکستر سمفونیک دولتی این شهر در مرکز فرهنگی آتاتورک و در سالن اُپرای استانبول به روی صحنه برد.

در این کنسرت آثاری از جمال رشید ری، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی و آنتونین لئوپلد دوُرژاک اجرا شد. سولیست این کنسرت کریل تروسو سولیست نامدار ویولن اهل روسیه بود. تروسو برنده چندین مسابقه بین‌المللی ویولن بوده و با اکثر رهبران و ارکسترهای جهان کنسرت داشته است.

کنسرت افتتاحیه شهر استانبول از کنسرت‌های بسیار مهم این شهر به شمار می‌رود و در ۳۰ سال گذشته اغلب به عهده علی رهبری گذاشته شده است.

علی رهبری آخرین بار چهارم خردادماه سال ۱۳۹۸ به دعوت ارکستر سمفونیک دولتی استانبول به مناسبت کنسرت ویژه اختتامیه فصل هنری ترکیه با این ارکستر در تالار کنگره لطفی کردار روی صحنه رفت.

همچنین این آهنگساز، رهبر بین‌المللی و مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، زاگرب، پراگ، مالاگا و تهران، ۲ هفته قبل با سمت تازه خود به عنوان رهبر دایم میهمان ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی، در شهر سنت‌پترزبورگ به روی صحنه رفته بود که علاوه بر رهبری آثاری از آهنگسازان جهانی، «چنین گفت زرتشت» اثر خود را با خوانندگی رضا فکری و گروه کُر اُپرای مارینسکی به زبان فارسی اجرا کرد.

علی رهبری به عنوان رهبر دایم میهمان اُپرای مارینسکی قرار است عهده‌دار اجرای ۱۲ کنسرت و اُپرا در هر فصل هنری در  شهر سنت پترزبورگ باشد.

منبع : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید